Hvordan fungerer en lås når den er elektronisk?
Tunstalls elektroniske dørlås heter Carelock. Den monteres på innsiden av døren slik at den ikke er synlig fra utsiden. Beboer og andre kan fortsatt benytte sin vanlige nøkkel på dørlåsen. Den eneste forskjellen er at hjemmetjenesten benytter smarttelefoner som er kodet for å kunne låse opp døren. De kan imidlertid bare låses opp når de står nær den spesifikke døren. Kort fortalt merker beboeren ingen endring i hverdagen. Slik opprettholder den eldre borger sin verdighet samtidig som hjemmesykepleien har lett tilgang til å komme inn for å yte hjelp.
Ofte stilte spørsmål om dørlåser og elektroniske nøkkelsystemer
Hva er en elektronisk lås?
En liten elektronisk dørlås monteres på innsiden av tjenestemottakerens dør. Hjemmetjenesten kan låse opp døren med smarttelefonen når de kommer på besøk.
Hvorfor velge en elektronisk lås?
En elektronisk dørlås gir større sikkerhet for både innbyggere og hjemmetjenesten. Hjemmetjenestens personal trenger ikke lenger passe på nøkler – og skulle de miste smarttelefonen, kan nøkkeltilgang bli blokkert på et blunk. Det er tryggere for innbyggerne.
Hvem kan låse opp døra for innbyggere som mottar hjemmetjeneste?
Beboeren (og evt. pårørende) kan låse opp på vanlig måte – med den eksisterende nøkler. I tillegg kan pleiere som kommer på besøk låse opp døren med hjemmetjenestens smarttelefon.
Hva om den elektroniske låsen eller smarttelefonen ikke virker?
Døren kan alltid åpnes av beboer (og evt. pårørende) – også hvis den elektroniske låsen skulle svikte. Dersom en ansatts smarttelefon ikke fungerer, skal en annen av hjemmetjenestens smarttelefoner brukes.
Skal batteriet i den elektroniske låsen skiftes?
Ja, vi anbefaler å bytte batteri en gang i året. Administrasjonen av hjemmesykepleien får automatisk melding om at det er på tide å bytte batteri. Innbyggeren trenger ikke bekymre seg for å måtte bytte batteri selv.
Registrering av besøk i hjemmet
Når døren låses opp med smarttelefon, registreres besøket automatisk i hjemmetjenestens administrasjonsplattform. Dette gir alle større trygghet, da alle besøk dokumenteres.
Nye arbeidsflyter med elektroniske dørlåser i kommunen
Hjemmetjenestepersonalet har alltid med seg smarttelefonen, slik at de ikke lenger trenger å huske forskjellige nøkler. Til gjengjeld har hjemmetjenestens administrasjon oppgaven med skifte av batterier, installere og flytte de elektroniske låsene. Når det gjelder utskifting av de oppladningsbare batteriene anbefaler flere kommuner at dette inngår som en fast planlagt oppgave i et besøk hos tjenestemottaker, slik at man får en naturlig arbeidsflyt uten unødvendig tidsforbruk.
Selve systemet gjør det enkelt å administrere de ansattes tilgang til de elektroniske låsene. Denne oppgaven er ikke noe kommunene opplever som tidkrevende, da man typisk inkluderer det i den etablerte arbeidsflyten med planlegging av hjemmetjenesten.
Undersøkelser har vist at henting og utlevering av tradisjonelle nøkler tar ca. 6 % av arbeidstiden i hjemmetjenesten. Studiene viser også at kjøringen kan reduseres med opptil 15 % ved å gå over til nøkkelfri hjemmetjeneste.
Ytterligere informasjon
Ta kontakt med en av våre medarbeidere for en prat om muligheter for elektroniske låser i din kommune.
E-lås hem - Carelock ACE Home
Den elektroniske låsen Carelock ACE Home benyttes til tjenestemottakers inngangsdør. Låsen synes ikke fra utsiden da den monteres på innsiden av døren uten å påvirke hverken dør eller låskasse. Opprinnelig nøkkel til eksisterende lås kan fortsatt brukes til å åpne og låse døren.
E-lås til felles/ytterdører
Gate har ingen «vrilås», men et elektronisk kontaktsett som gjør det mulig å åpne ytterdører eller andre dører med allerede installert åpningsautomatisering (og som ikke krever knappvrider eller nøkkel for å åpne døren). Carelock ACE Gate er montert rundt døråpningselektronikken og er ikke synlig fra utsiden.