Trender 2022 - Tekniske løsninger for helse og omsorg

des 28, 2021

Teknologien innen helse og omsorg er i stadig utvikling. Hva er utviklingen for de kommende årene og hvilke trender kan vi se for år 2022? Tunstall Norges administrerende direktør Magnus Manhem og salgssjef Rune Löw diskuterte trendene de ser for årene som kommer.

AI, proaktivitet og prediktive løsninger

Den økende tilgjengeligheten av helsedata er en game changer i utviklingen av tjenester som tilbys av helse- og omsorgssektoren. Å følge og samle inn personlige helsedata vil gjøre det mulig å oppdage endringer i atferd og helse. Bruk av kunstig intelligens for å analysere disse atferds- og helseendringene gjør det mulig å forutsi fremtidige helseproblemer og tilby proaktive helsetiltak og dermed redusere kostnadene for omsorg.

- Prediktiv teknologi betyr å prøve å forutsi fremtidige hendelser, for eksempel sannsynligheten for at en eldre person som bor hjemme vil falle eller bidra til å oppdage tidlige tegn på demens. Dersom omsorgen får informasjon om endret atferd, kan de tilby støtte til personen på et tidligere tidspunkt. Vi kommer til å se mer av løsninger som AI (Artificiell Intelligens), og Digital Tilsyn sier Magnus Manhem, administrerende direktør i Tunstall Norge.

Det er en klar interesse hos folk for å måle sin atferd og forbedre livskvaliteten på bakgrunn av målingene.

- Eldre og deres pårørende ønsker å gjøre målinger selv hjemmefra og følge egne helsedata med e-helse – disse målingene er nøkkelen til utvikling av prediktive helseløsninger og tilbud om proaktive helseanbefalinger, sier Rune.

- Intelligente sensorer og AI er noe som bidrar til å følge opp hvordan de eldre har det i eget hjem. Vår erfaring viser at teknologi bidrar til økt selvstendighet og mulighet til å bo hjemme lenger, avslutter Rune Löw.

Personsentrert omsorg og økt samarbeid

Tjenester i helse- og omsorgssektoren går fra one-size-fit-all til å bli mer og mer personsentriske. I stedet for at folk passer til teknologien, vil teknologien tilpasse seg den enkeltes krav og behov. Samtidig som folk tilpasser teknologien til deres personlige behov, blir de aktive deltakere i omsorgsreisen. Det betyr mer selvbetjening, tilgang til egne medisinske data og mulighet til å rette informasjon.

- I fremtiden vil alle bruke sin egen enhet til sin omsorg – på sykehuset, i hjemmesykepleien eller på sykehjem. En mobilapplikasjon oppdateres automatisk til miljøet og systemet mobilen er i. Via applikasjonen kan du så skreddersy din omsorgsopplevelse, sier Rune.

- Med alle tilgjengelige data er det viktig å skape oversikt over den enkeltes helse og tilby riktige tjenester til rett tid. Dette skjer kun dersom det er informasjonsdeling gjennom hele pasientforløpet, fortsetter Rune Löw.

Eksempel på personsentrert omsorg.

Kari bor i eget hjem og hun er glad i å gå på butikken og handle og treffe andre mennesker. Nå gjør hukommelsessvikten at hun ikke lenger husker hva hun trenger eller klarer å betale for varene i butikken.
I stedet for å sette inn et standardtiltak som for eksempel å ta over innkjøp av matvarer, vil man i personsentrert omsorg legge vekt på det som er viktig for Kari slik at både ernæringsbehov og psykososiale behov ivaretas. Etter at en i helse- og omsorgspersonellet har snakket med Kari, vet man at det er viktig for henne å få fortsatt kunne gå på butikken for å treffe folk å se på varene.

Single platform solutions og open APIs

I fremtiden vil vi se færre systemer med bedre integrasjonsmuligheter. For at helsevesenet skal være så effektivt som mulig, må det finnes en plattform som alle i helsevesenet kan bruke. Ettersom all informasjon er samlet på ett sted, er det lettere å følge opp omsorgen en person får.

- Det er et ønske fra helsepersonell og andre ansatte som jobber med velferdsteknologi at det er færre systemer å forholde seg til. Forvaltning av utstyr og annen teknologi må forvaltes på en mer effektiv måte

- For at Norge skal nå målet om å bli verdensledende innen bruk av velferdsteknologi, trengs det tettere samarbeid mellom aktører. Det nasjonale IKT-fundamentet må styrkes for å realisere løsninger mellom virksomheter i offentlig sektor, dvs. sykehus, sykehjem, hjemmetjeneste, fastleger, logistikk, NAV ved hjelpemiddelsentralen og apotek, fastslår Magnus Manhem.

Les mer om våre løsninger her.

Løsninger

Velferdsteknologiske løsninger med mennesket i sentrum.

Lær mer

Tjenester

Teknologiske hjelpemidler til spesielle institusjoner som sykehjem, omsorgsboliger og liknende.

Lær mer

Kontakt

Kontakt oss for mer informasjon om løsningene våre.

Lær mer